Interviewteknikker

Dialogiske ekspertværktøjer

I mange typer arbejde har vi brug for at indhenter viden om menneskers oplevelser, meninger, holdninger og værdier. Hertil bruger vi sproget som datakilde. Da det menneskelige psykiske liv er uhyre komplekst at navigere i, må vi have nogle præcise værktøjer og færdigheder til at sikre vi får de rette relevante data og at vi kan stole på dem. I psykologi er der udviklet en lang række velafprøvede metodikker og værktøjer til at afsøge, undersøge og dokumentere dette indre liv.

Interviewet er et centralt redskab til at indhente viden og data fra brugere i alle dele af udviklingen af produkter og services. Både i de tidlige brugerindsigtsfaser, der sætter den strategiske retning, og i udvikling og implementeringsfasen, hvor design modnes via feedback fra brugere. På kurset sættes dialogen med brugerne i centrum, og du får metoder til at indsamle de indsigter, der gør det muligt at forankre designløsninger dybt i brugernes behov.

Hvorfor deltage i kurset?

I designprocessen af et produkt eller en service er det afgørende at forstå brugerens behov og oplevelser. En central metode til at opnå disse indsigter er interviewet. For at sikre vi får god data fra interviewet - pålidelig og rigtig - så skal vi sikre, at de måleinstrumenter vi bruger er præcise og avancerede nok. I interviewet er DU måleredskabet, og derfor får du bedre data, jo mere du ved om, hvordan man laver et godt interview.

Fundamentet for det gode interview er en række veludviklede psykologiske principper og værktøjer, som du lærer på kurset, hvorfor kurset undervises af psykologer, der arbejder med brugerindsigter og design.

Teorien omsættes løbende til praksis gennem øvelser, der tager udgangspunkt i dine arbejdsopgaver. På den måde får du praktisk erfaring med hvordan principper og værktøjer anvendes.

Hvem er kurset henvendt til?

Kurset henvender sig til alle, der har kontakt med brugere. Enten som led i udviklingen af et produkt, en service eller i forbindelse med generel opbygning af kundeindsigter. Kurset kan bygge videre på din allerede eksisterende erfaring eller være det naturlige startpunkt for dig, der skal i gang med at arbejde med brugerundersøgelser.

Det lærer du på kurset:

Se gratis introduktionsvideo til en af de centrale kommunikations-modeller vi anvender på kurset på siden ☞ www.uxcampus.online

Se gratis introduktionsvideo til en af de centrale kommunikations-modeller vi anvender på kurset på siden ☞ www.uxcampus.online

Kursets formål er at give dig færdigheder og viden om, hvordan du bruger dig selv som et avanceret målereredskab til at skaffe god verbal data. Derfor lærer du om generelle psykologiske principper og får en psykologisk forankret værktøjskasse til at facilitere samtalen. Du lærer derudover en række mere konkrete værktøjer, der kan bruges på tværs af udviklingsprocesen.

Praktisk information:


12.500 Dkr. (ekskl. moms)

3 dage fra 9:00-16:00

22. — 24. november, 2022
23. — 25. maj, 2023


UX Campus
Dannebrogsgade 5
1660 København V.

Tilmelding og betaling
Meld dig til kurset herunder. Betaling sker via faktura vi sender til dig.

Det får du med kurset:

Små hold. Maks 10 personer.

Kommenteret litteraturliste.

Interaktivt PDF kompendium.

Praktiske øvelser med fokus på din virksomheds projekter.

Gratis opfølgende support og sparring.

Spørgsmål til kurset?

Så ring gerne 4041 4422.

Eller send en email til os.

Download folder

Kursusprogram

〰〰〰〰 Dag 1 〰〰〰〰

1. Det sagte som datakilde

  • Overblik: sådan indgår sproglige data i markedsundersøgelser og designprocesser.

  • Typer af sproglige data knyttet til menneskers oplevelser: fra sanseoplevelser og adfærd til holdninger og værdier.

  • Kvalitetssikring af sproglige data: validitet, reliabilitet, bias, priming, social referencing, group think, framing og andre faldgruber.

  • Eksempler på formater af typiske leverencer baseret på sproglige data.

  • ✎ Øvelse 1: Kortlægning af sproglige datakilder og typer i dit arbejde.

2. Dialogiske interviews

  • Introduktion til interviewteknikker: Rammesætning af interviewets formål og værdi i produktudvikling

  • Hvordan indhenter man tidlige brugerindsigter?

  • Hvad adskiller interviewet fra dagligdagssamtalen?

  • Psykologiske principper til at facilitere interviewet

  • Forankring af brugerinterviews med videoprober.

  • ✎ Øvelse 2: Faldgrupper i interviewet og hvordan man undgår dem.

〰〰〰〰 Dag 2 〰〰〰〰

】3. Mentale modeller, mening og brugeroplevelse

  • Introduktion til mentale modeller og deres betydning for oplevelser, adfærd, meninger, og holdninger.

  • Afdækning af mentale modeller i dialogiske interviews.

  • Dataanalyse med fokus på mental modeller

  • ✎ Øvelse 1: Afdækning af mentale modeller ift. to cases (organdonation og internetsikkerhed)

4. Mentale modeller og Personal Constructs

  • Introduktion til teorien, metoden og værktøjet "personal constructs" og "repertory grids"

  • Systematisk afdækninger af brugernes oplevelser og underliggende mentale modeller.

  • Dataanalyse af personal constructs og repertory grids.

  • ✎ Øvelse 2: Arbejde med personal constructs og repertory grids på cases.

〰〰〰〰 Dag 3 〰〰〰〰

5. Verbale data i usability tests 1/2

  • Interviewet i brugertesten: Fokus i forskellige typer brugertest

  • Tænke højt protokoller og hvornår de (ikke bør) bruges.

  • Hvordan systematiske observationer fra brugertesten kan guide interviewet? (Inquiry with intent baseret på PCA-task analyse).

  • ✎ Øvelse 1: Opfølgende interview baseret på mini usability test.

6. Verbale data i usability tests 2/2

  • Brug af "knowledge-driven" spørgsmål til at undersøge robustheden af brugernes forståelse.

  • Undersøgelse af brugerens oplevede brugervenlighed.

  • Best practice dataanalyse og afrapportering af verbale brugerindsigter.

  • ✎ Øvelse 2: Brug af rating skalaer og dialogisk opfølgning på brugernes score.
library-preview.png

Litteratur vi anvender

 

Tilmelding

Interviewteknikker

Dialogiske ekspertværktøjer

Interview-Techniques.jpeg